Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. OK!

Praktiskt

Vad är syftet med din resa?

Ju tydligare svar du har på den frågan, desto enklare är det att göra en resa som passar just din grupp. Oavsett om du ”bara vill göra en trevlig resa” eller ska göra en nystart med personalen i ert företag är det en bra start på planeringen att ställa sig den frågan.

Lägg inte ett för tight program

Man vill så gärna visa mycket under en dag men risken är att programmet blir för stressigt och att man inte hinner njuta av det som visas. Det är inte fel att ha luft i programmet.

Resegarantier

När man bokar transport och reseprogram genom samma leverantör har man garantier för att transporten hem ordnas om något oförutsett inträffar. Man får också pengar tillbaka som man förbetalt om arrangören går i konkurs. Detta gäller om resebyrån har lämnat garantier till Kammarkollegiet vilket Discover Sweden Tours AB förstås har gjort.

VIKTIGT ATT VETA OM RESEGARANTIER

Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. Resegarantilagen gäller för:

Paketresor
En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst, som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transporten eller inkvarteringen, som t.ex. hyrbil, teaterbiljetter eller inträde till ett idrottsevenemang. En paketresa måste vara längre än 24 timmar eller innehålla inkvartering.  En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra. Resegaranti ska finnas för alla paketresor, oavsett om de säljs till privatpersoner eller företag.

För att utgöra en paketresa ska resetjänsterna ha satts samman i ett paket och sålts av ett enstaka företag. Men det kan också bli en paketresa om du köper flera olika resetjänster, om något av följande uppfylls:

  • Du har bokat resetjänsterna från ett enstaka försäljningsställe, till exempel en webbplats eller hos en resebyrå, där tjänsterna valts ut av dig innan du har accepterat att betala.
  • Företaget har sålt, erbjudit eller tagit betalt för resetjänsterna till ett gemensamt pris för flera resetjänster.
  • Resetjänsterna har marknadsförts som en paketresa eller liknande, till exempel en charterresa eller all inclusive-resa.
  • Resetjänsterna har satts samman efter att du och företaget ingått ett avtal som ger dig rätt att välja bland ett urval av tjänster. Det kan till exempel vara ett presentkort för olika valfria resetjänster eller hotell med spabehandlingar där du väljer behandlingar först på plats på hotellet.
  • Du har köpt resetjänsterna på internet av separata företag, där det första företaget, arrangören, överförde uppgifter om dig (namn, e-postadress och betalningsuppgifter) till ett annat företag som du inom 24 timmar från första avtalet slöts bokar en annan resetjänst med.
     

Ansökan om ersättning skall ha kommit in till Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.

För mer information gå in på Hallå Konsument eller ring Kammarkollegiet/ Resegarantinämnden på 08-700 08 00.

Läs gärna mer om resegarantier på konsumentverket.se

Discover Sweden Tours är också medlem i SRF. Svenska Resebyråföreningen (SRF), www.resebyraforeningen.se är en branschorganisation för resebyråer och researrangörer. Föreningens ändamål är att verka för en positiv utveckling av resebyråbranschen samt biträda medlemmarna i gemensamma frågor. För att bli medlem i SRF måste ett företag bl.a. ha sunda ekonomiska förhållanden samt ställa lagstadgad resegaranti. Härutöver krävs att resebyråns anställda har tillräcklig erfarenhet och utbildning.

Behöver jag vaccinera mig?

Vilka vaccinationer som behövs är beroende av bl.a. resans längd, resmål och om du tidigare har vaccinerat dig. Rådgör med din läkare eller vaccinationsklinik för att få information om vad som gäller för din resa. Du kan även hitta information om vaccinationer på Sjukvårdsrådgivningens sajt www.1177.se eller här www.vaccinationsguiden.se.

Behöver jag visum?

Det är viktigt att du i god tid före avresa kontrollerar vad som gäller i fråga om visum för det eller de resmål du kommer att besöka. Observera att det i vissa fall kan krävas visum även vid mellanlandning i ett land.

www.visumservice.se, www.cometconsular.se eller www.viseringscentralen.se kan du kontrollera om du behöver visum för din resa. Dessa tjänster tillhandahålls av andra företag än Discover Sweden Tours AB och vi ansvarar inte för information som lämnas där. Om du är osäker bör du kontrollera med respektive lands ambassad.

Om du har köpt en paketresa har arrangören och återförsäljaren enligt paketreselagen en skyldighet att informera om vad som gäller i fråga om bl.a. visum. Kontrollera därför den information du får från arrangören.